Dan före dan

2008-12-23 @ 20:03:15
Vadan all denna hysteri angående julen? Jag förstår absolut inte meningen med julen. Man äter fet, äcklig, enformig mat, dricker onyttigt och äter onyttigt i form av godis, kakor och bullar. I vissa familjer kolla man på ett program, som de flesta redan kan utantill. Man öppnar paketer som man köpt av INGEN annan anledning än, just det, julen. Presenter borde väl ändå vara något man VILL ge bort? Jag tycker i alla fall det. Men jag känner mig å andra sidan tvingad till att köpa presenter till varenda människa som är mig hyfsat nära, och om jag inte gör det får jag dåligt samvete. VARFÖR? Vad är meningen med det? Ingen tvingar mig köpa presenter, men gör jag inte det anses jag som snål och egoistisk. Av vissa i alla fall, jag vill helst inte dra alla över en kam.

Men jag har flera gånger sagt just som jag känner angående julen; jag tycker inte om den, av många anledning, bland annat det jag räknat upp ovan. Reaktionen jag får på detta uttalande är oftast höjda ögonbryn, dramatiska inandningar i chock och ett 'VA?!', som får en att känna att man är hjärtlös och har ungefär samma hjärtkapacitet som en trästol. Och folk intalar sig själva att de inte lider av julhysterin...

Visst äter jag julbord (knappt. Jag äter potatisar, ungefär 1-3 köttbullar, och ett antal ägghalvor, drickandes vatten till), jag tittar på Kalle Anka, jag köper julklappar. Men detta för att jag inte orkar vara jobbigt anti. Jag är ärlig och säger som jag tycker, jag visar att jag vet roligare saker att göra. Men jag tänker inte förstöra för de som vill fira julen, speciellt inte min egen familj.  Det känns ju lite onödigt. Dessutom, jag orkar inte sitta ensam. Inte just för att det är jul, utan för att jag tycker om att vara social, så länge det inte är påtvingat en.



Japp, idag har det varit fullt julstök, och kaos, hela dagen.
Somnade sent igår, vaknade tidigt idag (vilket alltså resulterar i trötthet). Var nere på torget klockan tio med föräldrarna för att köpa gran, kånkade hem granen, gick direkt med mamma för att möta systern för att hämta systedottern (min syster var tvungen att åka till barnakuten med min systerson). Vidare hem för att städa OCH passa lilltjejen, vilket inte är det lättaste. Fixade och höll på, eftersom vi skulle ha haft resten av familjen hemma hos oss. Men systern ringde och sa att pöjken fårr barnastma (vad det nu är?), så de vågade inte komma till oss. Så vi ska till dem. Jag kände inte riktigt för att fortsätta städa då.
Så jag slog en pling till Max (tack för samtalet!), och klädda granen under tiden. Den blev fiin. Tack vare mig, så klart, hoho!
Men nu orkar jag inte mer. Jag hjälper mamma och pappa i köket om de behöver min hjälp, men nu tänker jag sätta mig och kolla på film. Så det så. Det här är knappast ett superpositivt, jultindrande blogginlägg, men som sagt; jag finner inget större nöje med julen. Men nästa år vill jag utomlands. Jag kommer knappast kunna, eftersom jag är en liten fattiglapp, men jag kan ju alltid spara och knåpa och försöka (lycka till, med student och skit att betala...). Men man ska inte ge upp!

Och eftersom min kamera håller på att gå bananas på mig, så går det inte så bra att lägga in bilder. Jag lyckas ta några få bilder, IBLAND, men sen laggar den igen. Så ni får nöja er med kassa mobilkamerabilder ._.


Såå.. För att göra som alla andra vid dessa mörka, snölösa tider;
jag önskar er alla en riktigt god jul.

På allvar alltså. Trots att jag inte är förtjust i julen, så unnar jag er som är det, en god jul!
<3

Skriv nåt fint
Skrevs av: Maxeeen

Jag håller med dig, julen e överskattad. Men som du sa man ska ju ändå fira dem, asså för att liksom vara social mot andra som faktiskt vill fira den.



Tack för samtalet själv <3

Vi hörs imorrn, nu ska jag sova, e lite fett trött!

2008-12-24 @ 01:25:18
Skrevs av: Linnéa

Louise! Håller helt och håller med om allt du skriver om julen, ser verkligen ingen anledning (om möjligt för att det är mysigt med värmeljus och socialtumgäng). Du, har vi råd å så drar du å jag utomlands nästa år tycker jag! :D

2008-12-24 @ 21:37:39
Skrevs av: Louise

Härligt att ni förstår mig! Det känns skönt att veta att jag inte är ensam.



Och Linnéa, jag tycker det låter som en sjukt bra idé! <3

2008-12-24 @ 23:00:35
URL: http://louieouie.blogg.se/

Åsikt eller annan kommentar:

Du heter:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej!)

Hemsida:

Dina ord:

Trackback
RSS 2.0


MusicPlaylist
Music Playlist at MixPod.com